Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2006

«Περί κενότητος και αλαζονείας»

“Τα άδεια ασκιά τα φουσκώνει ο αέρας και τους ανόητους ανθρώπους η αλαζονεία” (ΣΩΚΡΑΤΗΣ – Ανθ.Στοβ. ΚΒ 37)
Σε παλαιότερο άρθρο μας, με τίτλο “περί συλλογικής ευθύνης ο λόγος”, είχαμε επισημάνει, μεταξύ άλλων, ότι «Προ τριμήνου περίπου ο κ.Κοκκίνης κατήγγειλε τον νυν Νομάρχη για ανικανότητα, χαρακτήρισε το έργο του ανύπαρκτο και προανήγγειλε την δημιουργία δικού του νέου πολιτικού συνδυασμού ενόψει την προσεχών εκλογών.
Μολαταύτα, από την κριτική του κ.Κοκκίνη απουσιάζει η αναμενόμενη αυτοκριτική του, αφού συνυπεύθυνος για την ανυπαρξία έργου είναι και ο ίδιος και δεν νομιμοποιείται να εξαιρεί τον εαυτό του σήμερα, όταν καθόλη τη διάρκεια της 4ετούς θητείας του ουδέποτε δήλωσε δημόσια ο,τιδήποτε εναντίον της απερχόμενης νομαρχιακής αρχής, αλλά και κατά του κ.Πρίντζου προσωπικά, ούτε και αποστασιοποιήθηκε με κάποιο ευδιάκριτο τρόπο από τη δημοσιότητα και τις τιμές, που απολάμβαναν οι λοιποί εκλεχθέντες με τον συνδυασμό του κ.Πρίντζου νομαρχιακοί σύμβουλοι, έτσι ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί η άποψη ότι τάχα ο ίδιος είχε καταστεί ξένο σώμα από την απερχόμενη νομαρχιακή αρχή», είχαμε δε επιχειρήσει να εξηγήσουμε τους λόγους για τους οποίους ο ίδιος επιδιδόταν σε μια ανέξοδη πραγματικά κριτική και συγκεκριμένα είχαμε υποστηρίξει ότι «Με βάση τα δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου διάχυτη είναι η αίσθηση ότι η πρόσφατη αποχώρησή του κ.Κοκκίνη από τον συνδυασμό του κ.Πρίντζου δρομολογήθηκε όταν διαπίστωσε ότι η Νέα Δημοκρατία προωθούσε τον τελευταίο εκ νέου και για τις επερχόμενες εκλογές ως υποψήφιο Νομάρχη, αντί για τον ίδιο και παρότι εκείνος διέβλεπε την επερχόμενη εκλογική αποτυχία του κ.Πρίντζου, η οποία θα ματαίωνε αναγκαστικά και την ικανοποίηση των προσωπικών του φιλοδοξιών» και κλείνοντας το άρθρο εκείνο λέγαμε ότι «Ύστερα από όλα αυτά θα περίμενε κανείς από τον κ.Κοκκίνη, ο οποίος ζητά και πάλι τη ψήφο μας, αυτή τη φορά ως υποψήφιος Νομάρχης, σαφή δείγματα υπευθυνότητας και προπάντων ταπεινοφροσύνης ως προς τον τρόπο προβολής του από τα ΜΜΕ, τα οποία μέχρι και σήμερα δεν έχουμε δει».
Τα κύρια, λοιπόν, σημεία της δημόσιας κριτικής μας είχαν επικεντρωθεί στα αυτονόητα, ήτοι ότι: α) ο κ.Κοκκίνης ήταν συνυπεύθυνος για το αποτυχημένο έργο της Νομαρχιακής πλειοψηφίας του κ.Πρίντζου, β) προτιμούσε την κριτική, από την αυτοκριτική και γ) χάριν των προσωπικών φιλοδοξιών του όχι μόνον εγκατέλειψε τον κ.Πρίντζο με τη λήξη της 4ετούς θητείας του, αλλά έβαλε πλώρη για να “αλώσει” την Νομαρχία κάνοντας χρήση του “υπερόπλου” που λέγεται «ASTRA», πιστεύοντας ότι, μέσω του τηλεοπτικού αυτού σταθμού θα μπορούσε να χτίσει το προφίλ του και να “κατατροπώσει” τους πολιτικούς του αντιπάλους.
Τι άλλαξε από τότε; Τίποτα, αφού την μεν συνυπευθυνότητα και την εντεύθεν αυτοκριτική επιχείρησε να αντιπαρέλθει με τον παιδαριώδη ισχυρισμό ότι τάχα αυτός ενώ διαφωνούσε με την συμπεριφορά του κ.Πρίντζου, εντούτοις ο τελευταίος δεν τον άκουγε ή ότι δήθεν δεν τον ενημέρωναν για το πότε συνεδρίαζε το νομαρχιακό συμβούλιο και έτσι δεν γνώριζε τι συζητούσαν και τι αποφάσιζαν (σ.σ. τώρα, γιατί εμείς οι κοινοί θνητοί δεν αντιληφθήκαμε τίποτα απ’αυτά είναι άλλο θέμα), η δε αυτοπροβολή του μέσω του «ASTRA» δεν έχει προηγούμενο στα τοπικά πολιτικά πράγματα.
Αναγκασθήκαμε τότε να επανέλθουμε με νεότερο άρθρο μας, το οποίο απευθυνόταν σε περισσότερους αποδέκτες και τιτλοφορείτο “Υπερβολής εγκώμιον και περί πολιτικής φιλαυτίας”, στο οποίο επισημαίναμε, μεταξύ άλλων, ότι «Η φύση του ανθρώπου ορμάται από εγωιστικά στοιχεία και το ατομικό συμφέρον αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Τα ίδια κίνητρα του ανθρώπου αποτελούν πάντοτε το μεγάλο του πλεονέκτημα ή πρόβλημα, ανάλογα με το που αποβλέπουν. Αν οι υπόλοιποι άνθρωποι καταλάβαιναν πως το μοναδικό του κίνητρο είναι η ικανοποίηση της άμετρης φιλαυτίας του, τότε τα σχέδιά του θα καταστρέφονταν».
Δυστυχώς, όμως, και οι τελευταίες επισημάνσεις – νουθεσίες μας έπεσαν στο κενό, αφού τα παραπάνω φαινόμενα, που στηλιτεύσαμε, αντί να μετριασθούν, χάριν του πολιτικού πολιτισμού, που κατ’επίφασιν, πολλοί επικαλούνται, οξύνθηκαν και συγκεκριμένα άρχισε από το κυριακάτικο φύλλο του “ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ” (8/10/2006) η εμφάνιση άρθρου υποψηφίου με τον συνδυασμό του κ.Κοκκίνη, στο οποίο απαριθμούνταν οι λόγοι, για τους οποίους, σύμφωνα με το συντάκτη του, ο ψηφοφόρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. θα πρέπει να ψηφίσει τον συνδυασμό του κ.Κοκκίνη, μεταξύ των οποίων ήταν και ότι ο κ.Παπατόλιας ζει στην Αθήνα και εκεί θα επιστρέψει μόλις χάσει τις εκλογές, κριτική αντίστοιχη με εκείνη περί “Κολωνακίου”, στην οποία είχε επιδοθεί και ο απερχόμενος Νομάρχης κ.Πρίντζος.
Κι αν μεν το άρθρο εκείνο θα μπορούσε να αποδοθεί ότι εξέφραζε τον συντάκτη του και μόνον, ο από στόματος κ.Κοκκίνη εκπεφρασθείς στις 9/10/2006, σε μεσημεριάτικη εκπομπή του «ASTRA», απαξιωτικός χαρακτηρισμός του για τον κ.Παπατόλια, περί επιστρατεύσεώς του ως εξ Αθηνών λυτρωτή, δεικνύει ότι ο κ.Κοκκίνης δεν κριτικάρει, αλλά λαϊκίζει και ότι στόχος του συνδυασμού του είναι καθαρά και μόνον ψηφοθηρικός και προς αυτή την κατεύθυνση “αλίευμα” είναι και οι ψηφοφόροι του ΠΑ.ΣΟ.Κ.!!
ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ, όμως, αυτού του τόπου, ευτυχώς για τη δημοκρατία και δυστυχώς για άλλους, έχουν γνησιότητα και αμεσότητα, επειδή δεν διαπλέκονται με πολιτικές σκοπιμότητες. Ούτε με περίεργα συμφέροντα. Δεν τους νοιάζει η δήθεν υψηλή πολιτική, αλλά εξοργίζονται με εκείνους που υποτιμούν τη νοημοσύνη τους, για να τους καταστήσουν υποχείριό τους και τέτοιοι είναι εκείνοι που άλλοτε καταφεύγουν στην κολακεία, άλλοτε έχουν εύκολη την κριτική και δύσκολη την αυτοκριτική.
Κλείνοντας, σκόπιμο είναι να επαναλάβουμε, προς γνώσιν και συμμόρφωσιν, τα λόγια του εκ των πάντα επίκαιρων σοφών προγόνων μας Σοφοκλή (Αντιγόνη 707-709), ο οποίος έλεγε ότι «όποιος νομίζει πως μόνο αυτός σκέφτεται λογικά, ή πως έχει λόγο ή ψυχή, που άλλος δεν τα έχει, κενός αυτός θα ευρεθεί, όταν κοιτάξουν μέσα του»…

Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2006

Μια αυτοκριτική που δεν έγινε ποτέ…

“Σεβάσμια ντροπή, μακάρι σ’ όλων των ανθρώπων την ψυχή να θρονιαζόσουν και να έδιωχνες την αδιαντροπιά” (ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ Ανθ.Στοβ. ΛΑ,3)
Αιφνίδια χτες το απόγευμα ο Δήμαρχος της Χώρας του Ποτέ και επικεφαλής του δημοτικού συνδυασμού “Η Χώρα μας” στις επικείμενες εκλογές, κ.Κίτσου, ειδοποίησε τα ΜΜΕ ότι επρόκειτο το βράδυ να κάνει μια βαρυσήμαντη δήλωση, η οποία θα ταράξει “τα νερά” της προεκλογικής περιόδου.
Πράγματι, στις 9μ.μ. άνοιξαν οι πόρτες του δημαρχείου και στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου, μπροστά σε ένα πυκνό ακροατήριο από δημοσιογράφους, πολιτικούς συνεργάτες, αλλά και απλούς πολίτες, εμφανίστηκε εμφανώς καταβεβλημένος ο κ.Κίτσου, ο οποίος προέβη στην ακόλουθη λιτή ανακοίνωση:
«Στα χρόνια της θητείας μου ως Δημάρχου εκείνο που ήθελα να κάνω και δεν πρόλαβα ή δεν ήμουν ικανός να κάνω, ήταν να δώσω μία ορμή στη πόλη και στους πολίτες, να τους δώσω μία αυτογνωσία που τόσο πολύ μας χρειάζεται και να τους δώσω πληρέστερη γνώση της Iστορίας μας, από την οποία εμπνεόμεθα τόσα χρόνια. Kαι - προπαντός - να δώσω στην Δημοτική Αρχή τη δύναμη να μην υποκύψει ποτέ σε πιέσεις μικροκομματικών συμφερόντων ή άλλων σκοτεινών δυνάμεων. Aλλά αυτά - με τη βοήθεια του Θεού - θα πρέπει να τα φροντίσει ο διάδοχός μου, επειδή εγώ, υπό το βάρος των πολιτικών ευθυνών μου για τα όσα είδαν το τελευταίο διάστημα τα φώτα της δημοσιότητας, με το ζήτημα της ποιότητας του νερού να ξεχειλίζει το ποτήρι και επειδή δεν μπορώ να αντέξω τις ερινύες να μου μαστιγώνουν την ψυχή μου, αποφάσισα να αποσύρω την υποψηφιότητά μου από τις επερχόμενες εκλογές και να δηλώσω την παραίτησή μου από τα καθήκοντα του Δημάρχου. Πάντως, εγώ σας ευχαριστώ, ευχαριστώ όλους τους συμπολίτες που με πίστεψαν και στάθηκαν στο πλευρό μου το τελευταίο διάστημα και εύχομαι καλή επιτυχία στον νέο Δήμαρχο που θα επιλεχτεί στις επερχόμενες εκλογές, τον οποίο δεσμεύομαι να βοηθήσω στο δύσκολο έργο του και με βάση τις πολύτιμες εμπειρίες που αποκόμισα».
Ακολούθως, ο κ.Κίτσου αποχώρησε από την αίθουσα με σκυμμένο το κεφάλι, με το ακροατήριο να τον κοιτά αμήχανο και μόνον λίγο αργότερα κάποια μεμονωμένα άτομα άρχισαν να τον χειροκροτούν…
Αυτά, βέβαια, μόνον στην Χώρα του Ποτέ θα μπορούσαν να συμβούν ή κάνω λάθος;;

Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2006

Υπερβολής εγκώμιον και περί πολιτικής φιλαυτίας*

*(όταν κάποιος αγαπάει υπερβολικά τον εαυτό του)
Θησαυρός άριστος στους ανθρώπους είναι η γλώσσα που λέγει λίγα και με πολλά χαρίσματα όταν τηρεί το μέτρο” (ΗΣΙΟΔΟΣ Έργα και Ημ. 719-720)
Η φύση του ανθρώπου ορμάται από εγωιστικά στοιχεία και το ατομικό συμφέρον αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Τα ίδια κίνητρα του ανθρώπου αποτελούν πάντοτε το μεγάλο του πλεονέκτημα ή πρόβλημα, ανάλογα με το που αποβλέπουν. Αν οι υπόλοιποι άνθρωποι καταλάβαιναν πως το μοναδικό του κίνητρο είναι η ικανοποίηση της άμετρης φιλαυτίας του, τότε τα σχέδιά του θα καταστρέφονταν.
Το άλυτο για κάθε ωφελιμιστική ηθική πρόβλημα είναι πώς να συμβιβάσει την άμετρη φιλαυτία με την αλληλεγγύη και την αμοιβαιότητα, τον εγωισμό με την αυτοθυσία που είναι αναπόσπαστη από την έννοια της αρετής.
Από την άλλη, ζούμε στην εποχή που έχει εδραιωθεί η αποδόμηση της ίδιας της έννοιας της αξιοκρατίας, με αποτέλεσμα να μην γνωρίζουμε πια τι αυτή περιλαμβάνει. Ποιες αξίες τελικά την ορίζουν; Μήπως ο ανταγωνισμός, η φιλαυτία, η φιλαργυρία, η φιληδονία, η διαφθορά, η απληστία, η νωθρότητα, η μηχανορραφία ή η ραδιουργία; Αυτά και άλλα πολλά αποτελούν το περιεχόμενο της “αξιοκρατίας” στο πλαίσιο της επικρατούσας “φιλελεύθερης” ιδεολογίας της αγοράς, όπου όλα αγοράζονται και όλα πωλούνται.
Η κρίση των αξιών επέφερε με τη σειρά της την ηθική χαλάρωση, τον στείρο ατοµικισµό, την ευδαιµονιστική αντίληψη για τη ζωή και την πλήρη κυριαρχία του καταναλωτικού πνεύματος.
Από πολιτικής απόψεως προκάλεσε την αποξένωση του πολίτη από το κράτος και την κατάρρευση των ιδεολογιών, η οποία όχι μόνον διέσπειρε την απογοήτευση, αλλά είχε, ως επακόλουθο και την επικράτηση του πνεύματος του ωχαδελφισµού.
Έτσι, μοιραία, στην πολιτική βρήκε πρόσφορο έδαφος για να αναδυθεί ο λαϊκισµός και η διαφθορά και να καταστούν συμπρωταγωνιστές με την αναξιοκρατία, τις πελατειακές σχέσεις και την ψηφοθηρία, ο πολιτικός λόγος απογυμνώθηκε και διακρίνεται πλέον από την δημοκοπία, την υποσχεσιολογία και συχνά είναι προπαγανδιστικός, μερίδα δε των πολιτικών προσπαθούν, για να εξασφαλίσουν την εύνοια του λαού, ακόμα και να μιμούνται τυπικά και επιφανειακά τον τρόπο της ζωής και της γλώσσας του.
Τα φαινόμενα αυτά αποκαλύπτουν την βαθειά κρίση που διέρχεται η κοινωνία μας, αλλά και το δημοκρατικό μας πολίτευμα, καθόσον στην πραγματικότητα αφενός μεν αποσκοπούν στην χειραγώγηση του λαού, αλλά και στην εξυπηρέτηση των πολιτικών - κοµµατικών σκοπιµοτήτων, αφετέρου δε οδηγούν τους πολίτες στην αποστροφή τους από την πολιτική (απολιτικότητα).
Αντίθετα, έννοιες και αξίες όπως αλληλεγγύη, δικαιοσύνη, ανιδιοτέλεια, φιλότιμο, κατάργηση της εκμετάλλευσης, προστασία του περιβάλλοντος, έχασαν το νόημά τους και κατάντησαν λέξεις χωρίς περιεχόμενο!!
Όλα τα παραπάνω επισημαίνονται όχι μόνον για να έχετε εσείς, ο απλός λαός, ξεκάθαρη άποψη για το τι συμβαίνει και πως εξηγούνται τα σημερινά φαινόμενα της διαφθοράς (λ.χ. κύκλωμα “κουμπάρων”, κυκλώματα με προμηθευτές αμυντικών δαπανών, κ.λ.π.), αλλά και για εκείνους από τους συμπολίτες μας, που κατέρχονται στον πολιτικό στίβο.
Επειδή η φιλαυτία, η φιλαργυρία, η μνησικακία, αλλά και το πάθος για κοινωνική ανάδειξη και επίδειξη είναι αισθήματα ταπεινά, θα πρέπει, εάν πράγματι νοιώθετε ότι δεν δυναστεύεστε από τέτοια πάθη και ότι η θέση σας ως υποψηφίων για τις επερχόμενες εκλογές έγινε με γνώμονα το καλό του τόπου και μόνον, να διακριθείτε για την αίσθηση του χρέους και της τιμής, αλλά και της αλύγιστης αποφασιστικότητας.
Από την άλλη, όμως, επειδή και σ’ αυτή την προεκλογική περίοδο έκανε την εμφάνισή του ο γνωστός από το παρελθόν χαρτοπόλεμος διαφημιστικών εντύπων υπέρ υποψηφίων, αναγκαία είναι η επισήμανση ότι δεν χρειάζεται να προβαίνετε σε αλόγιστες οικονομικές δαπάνες, προκειμένου να προβάλλετε τους εαυτούς σας, αλλά και για να πείσετε τους συμπολίτες σας περί των προσωπικών εξαιρετικών σας ικανοτήτων. Ο προσωπικός βίος του καθενός, αλλά και η σεμνή προβολή σας μέσω των ΜΜΕ αποτελεί το προσιτό μέσο για την γνωστοποίηση της υποψηφιότητά σας και μόνον, καθόσον η αξιολόγησή σας δεν γίνεται και δεν μπορεί να γίνει από εκείνους που δεν σας γνωρίζουν και μάλιστα την τελευταία στιγμή, ενώ γι’ αυτούς που σας γνωρίζουν είναι αυτονόητη η καλή ή κακή γνώμη και δεν χρειάζεται η παρενόχλησή τους.
Το οξύμωρο είναι ότι η ρύπανση της πόλης με φυλλάδια πάσης φύσεως, στις οποίες απεικονίζεται η μετριότητά σας, έρχεται σε πρόδηλη ρήξη με τις συνήθεις δηλώσεις σας περί της αγάπης σας για τον τόπο που γεννηθήκατε ή σας ανέδειξε και αντιστρατεύεται τον πολιτικό πολιτισμό που θα θέλαμε, αφού, εάν πράγματι αγαπάτε τον τόπο σας, αλλά και τους συμπολίτες σας, τότε τον μεν τόπο δεν θα πρέπει να μετατρέπετε σε σκουπιδότοπο, τους δε συμπολίτες σας δεν θα πρέπει να τορπιλίζετε με συνεχή παραγγέλματα περί επιλογής του ενός ή του άλλου.
Κι αν μεν γίνεται αυτή η επισήμανση είναι γιατί ποτέ κανείς, που υιοθετεί την συμπεριφορά αυτή, δεν παραδέχεται ότι κι αυτός είναι αναπόσπαστο μέρος αυτού του εκφυλισμένου συστήματος, γι’ αυτό και πάντα επιρρίπτει τις ευθύνες στους άλλους. Με τη στάση του, όμως, αυτή δεν κάνει τίποτε άλλο από το να διαιωνίζει τη δυσάρεστη αυτή κατάσταση της δημόσιας ζωής…

Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2006

Ο κατά Πρίντζον τσελεμεντές της “επιτυχίας”

Αξιολογώντας τον απολογισμό του έργου της απερχόμενης νομαρχιακής αρχής, όπως παρουσιάσθηκε από τον για μερικές ημέρες ακόμη Νομάρχη κ.Πρίντζο, στην αρχή πραγματικά αναστατώθηκα και δεν σας κρύβω ότι τα έβαλα με τον εαυτό μου, αφού δεν είχα υπόψη μου το παραχθέν έργο, όπως αυτό παρουσιάσθηκε, σε όλες τις πτυχές και το εύρος του.
Εάν, βέβαια, σύχναζα σε κάποια πλατεία του Κολωνακίου θα ήταν δικαιολογημένο να δηλώνω άγνοια, αλλά δυστυχώς ζω και δρω στη Μαγνησία, οπότε και μεγεθύνεται αδικαιολόγητα το ζήτημα της άγνοιας που ανέκυψε. Προσπάθησα, έτσι, επί μεγάλο χρονικό διάστημα να μελετήσω αναλυτικά το έργο αυτό και με χαρά μεγάλη σας παρουσιάζω σε πανελλαδική αποκλειστικότητα την συνταγή, με βάση την οποία μπορεί κάποιος να γίνει επιτυχημένος Νομάρχης όχι μόνον μία, αλλά πολύ περισσότερες τετραετίες.
Στο κεφαλαιώδες, λοιπόν, ερώτημα “τι είναι επιτυχία” σταχυολόγησα τα ακόλουθα:
Επιτυχία είναι:
  • να κερδίζεις τις εκλογές όχι παρουσιάζοντας και πείθοντας τον λαό για κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα πολιτικής δράσης, αλλά εκμεταλλευόμενος την λαϊκή δυσαρέσκεια, μέσω προβολής ως κύριου πολιτικού συνθήματός σου το εφεύρημα «στείλτε την απάντηση στην Κυβέρνηση»,
  • να καυχιέσαι για τα έργα που είχαν στη συντριπτική πλειονότητά τους σχεδιαστεί, ενταχθεί ή ολοκληρωθεί από τους προκατόχους σου στη νομαρχία,
  • να οικειοποιείσαι τα Ολυμπιακά Έργα, που εκτελέστηκαν στη Μαγνησία από την προηγούμενη Κυβέρνηση με τη σθεναρή υποστήριξη των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ,
  • να δηλώνεις υπερήφανος για τις αναπτυξιακές επιδόσεις της Μαγνησίας, άσχετα εάν κατάντησε ουραγός στην Περιφέρεια Θεσσαλίας στον τομέα της απορρόφησης των πόρων, πίσω ακόμη και από το Νομό Τρικάλων,
  • να εμφανίζεσαι στη σκηνή ως άνετος και ενωτικός, εγκωμιάζοντας το έργο της απερχόμενης νομαρχιακής πλειοψηφίας σου, άσχετα εάν αυτή σπαράσσεται από έριδες και είναι διασπασμένη από τα αλληλοκαρφώματα και τις συναλλαγές για το “μοίρασμα των καρεκλών”,
  • να δηλώνεις αυτάρεσκα ότι οι κάτοικοι του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου πίνουν σήμερα “πηγαίο νερό” από το υδροδοτικό δίκτυο, άσχετα εάν δεν το πιστεύεις κανείς,
  • να μπορείς να κοιτάς, χωρίς ντροπή, στα μάτια τους συμπολίτες σου, αν και φέρεις την αποκλειστική ευθύνη για την πλήρη αδράνεια που επέδειξες, ως Ν.Α.Μ., στην αντιμετώπιση των αιτίων που προκαλούν της ατμοσφαιρική ρύπανση στην πόλη και στον νομό,
  • να προβάλλεσαι ως υπέρμαχος του περιβάλλοντος, ακόμη και όταν εγκατέλειψες τους Δήμους του νοτίου Πηλίου, για την αντιμετώπιση του προβλήματος του ΧΥΤΑ και οι χωματερές συνεχίζουν την ανεξέλεγκτη δράση τους,
  • να διατείνεσαι ότι ενδιαφέρεσαι για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού, έστω και εάν τον ανακάλυψες κατά σύμπτωση, με το που ήρθε στη πόρτα σου η Υπουργός Τουρισμού και άσχετα με το ότι αυτή σου υπέδειξε ακόμη και το αυτονόητο, ότι δηλαδή πρέπει να υποβάλλεις αίτηση για να τύχεις χρηματοδότησης,
  • να υποστηρίζεις με έπαρση ότι επιτέλους ο Βόλος απέκτησε περιφερειακό, άσχετα εάν καθυστερεί επί τέσσερα (4) χρόνια η κατασκευή του και τα δεκαπενθήμερα της επαναφοράς του στην κυκλοφορία των οχημάτων να έχουν καταντήσει …αγγλικό ανέκδοτο,
  • να αναλαμβάνεις τις ευθύνες τις διαχείρισης των υποθέσεων ενός τόπου, αλλά να μην δέχεσαι την αναζήτηση και απόδοση ευθυνών σε σένα και τους συνεργάτες σου από άλλους ελεγκτικούς φορείς, όπως είναι ο Εισαγγελέας Ποινικής Διώξεως λ.χ.,
  • να διατείνεσαι ότι είσαι υπέρμαχος της νομιμότητας και εγγυητής της ισονομίας και της δημοκρατίας, ακόμη κι όταν ενώ η δικαιοσύνη σε ελέγχει για παραβάσεις στην εκτέλεση των καθηκόντων σου, εσύ επιρρίπτεις τις ευθύνες σου στους συνεργάτες σου και αφήνεις αιχμές κατά της δικαιοσύνης, πως τάχα η δίωξη έγινε σε “ακατάλληλο χρόνο”, ωσάν η λειτουργία της δικαιοσύνης να καθορίζεται από το εάν έχουμε εκλογές ή όχι, αιχμές, όμως, που σπιλώνουν το ανεξάρτητο της δικαιοσύνης και επιχειρούν να την αμαυρώσουν στα μάτια των πολιτών - εκλογέων,
  • να προβάλεις τον εαυτό σου ως γνώστη των θεμάτων εκεί που σε συμφέρει και άγνοια εκεί που κινδυνεύεις να εξευτελιστείς,
  • να υποστηρίζεις ότι στήριξες την Δημόσια Υγεία, αποσιωπώντας το ότι στη πραγματικότητα αδιαφόρησες για τις δομές της πρωτοβάθμιας περίθαλψης του Νομού, ούτε προώθησες, αλλ’ ούτε και συντόνισες δράσεις πρόληψης και αγωγής υγείας και καταργώντας δια της απραξίας σου την συνεργασία με όλους τους υπάρχοντες φορείς της υγείας.

Μετά από την ολοκλήρωση του παρόντος άρθρου μπορώ να σας πω με βεβαιότητα ότι η συνταγή αυτή απευθύνεται αποκλειστικά και μόνον στους “καπάτσους” πολιτευτές και σε καμία περίπτωση σ’ εσάς, τον απλό λαό, διότι το “κουτόχορτο”, εάν το καταναλώνετε σε μεγάλες ποσότητες και για μεγάλο χρονικό διάστημα, προκαλεί ηλιθιότητα, στραβισμό, πνευματική μειονεξία και διαταραχές πάσης φύσεως. Περαστικά μας…


Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2006

Δημοκρατία και Τοπική Αυτοδιοίκηση

Η πόλη, εξαιτίας της στενής επαφής της με τους πολίτες, παραμένει αν όχι ο μοναδικός, τουλάχιστον ο ουσιωδέστερος πυρήνας της δημοκρατίας και ο χώρος όπου μπορούν να γίνουν όλες οι αλλαγές, που απαιτούνται από τους πολίτες. Η πόλη είναι μια ζωτικής σημασίας δύναμη για τις συλλογικές προσπάθειες, που παρέχει στους πολίτες τον πολιτικό προσανατολισμό για να επιτύχουν την κοινωνική δικαιοσύνη και την πλήρη συμμετοχή τους στην πολιτική διαδικασία.
Από την άλλη, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ένας από τους σημαντικότερους στυλοβάτες της δημοκρατίας. Η αυξανόμενη συμμετοχή των πολιτών σε όλα τα επίπεδα παραμένει το πρότυπο της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας και μαζί με τη διοικητική αποκέντρωση της εξουσίας της Κεντρικής Κυβέρνησης, αποτελούν τις δύο γνήσιες αρχές της κοινωνικής δημοκρατίας παγκοσμίως.
Όμως, η συμμετοχή στη δημοκρατία δεν πρέπει να περιορίζεται στην ψηφοφορία στις εκλογές. Είναι περισσότερο από αυτό. Είναι μια διαδικασία αφομοίωσης της δημοκρατικής ζωής, ιδιαίτερα για τους νέους και για το λόγο αυτό αναγκαία είναι μια μεγάλης κλίμακας εκστρατεία πληροφόρησης ως προς την αναγκαιότητα συμμετοχής των πολιτών στην διαδικασία λήψεως των αποφάσεων. Η πληροφόρηση αυτή οφείλει να προσδιορίσει τις γνήσιες ευκαιρίες για δράση και να προκαλέσει τον δημόσιο διάλογο με τους πολίτες. Να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία θα εγγυάται σε όλους τους πολίτες, την ισότιμη μεταξύ των ανδρών και των γυναικών συμμετοχική άσκηση της εξουσίας. Εν γένει σημαίνει το άνοιγμα και τη διαφάνεια της λειτουργίας των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων και τη συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων.
Εν τω μεταξύ, η διαδικασία της λήψης των αποφάσεων αλλάζει μόνιμα ολοένα και περισσότερο παγκοσμίως. Η εμφάνιση και η αμοιβαία διασύνδεση μεταξύ του τοπικού, περιφερειακού, εθνικού και ακόμα και διεθνούς επιπέδου σε πολλές σφαίρες της ζωής μας θέτουν τις δυσκολίες σε εκείνους τους πολίτες που επιθυμούν να έχουν μια ισχυρότερη φωνή στις πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον τους.
Μια λύση σ’ αυτό το πρόβλημα μπορεί να είναι η ενίσχυση της παλαιάς αρχής «σκέψου συνολικά και δράσε τοπικά» και της σχετικά νέας αρχής της “επικουρικότητας”. Η αποδοτική εφαρμογή αυτών των αρχών μπορεί στην πράξη να εξασφαλίσει ότι οι αποφάσεις για τους πολίτες λαμβάνονται στο επαρκέστερο αντίστοιχο επίπεδο. Η εφαρμογή της αρχής της επικουρικότητας υποχρεώνει την Κεντρική Κυβέρνηση να αφουγκράζεται και συνεργάζεται με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και περιλαμβάνει την αυξανόμενη ενδοσυνεννόηση μεταξύ των Αυτοδιοικήσεων σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Βοηθά να διαιρέσει, να διευκρινίσει και να εγγυηθεί τα δικαιώματα και τις ευθύνες μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων λήψεως των αποφάσεων και δείχνει την καλύτερη οδό, μέσω της οποίας και με ποιο τρόπο η αλληλεγγύη μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Η αποδοτική πρακτική της επικουρικότητας παρέχει επίσης τη δυνατότητα να καταπολεμηθούν όλες οι μορφές συγκέντρωσης και γραφειοκρατικοποίησης, οι οποίες οδηγούν στην πολιτική απάθεια μεταξύ των πολιτών.
Οι αρχές αυτές μπορούν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά, εάν οι πολίτες είναι έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν τα δικαιώματά τους και να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους. Θέτει το ζήτημα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να λάβει υπόψη τις νέες απαιτήσεις της παγκοσμιοποίησης, το ζήτημα της δυνατότητας πρόσβασης στην κοινωνία της πληροφορίας καθώς επίσης και την αυξανόμενη σημασία της ροής των πληροφοριών σε τοπικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Το διευρυνόμενο χάσμα σε αυτούς τους τομείς μεταξύ των διαφορετικών περιοχών του κόσμου είναι ένας από τους κύριους λόγους διάκρισης της ανθρωπότητας σε πλούσιο και φτωχό, αναπτυγμένο και υπανάπτυκτο, τους νικητές και τους ηττημένους της παγκοσμιοποίησης.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να κάνει πολλά για να σμικρύνει αυτό το χάσμα με την προετοιμασία των πολιτών της, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της νέας εποχής, αλλά και να βρεθούν νέες μέθοδοι αποδοτικής λειτουργίας της τοπικής δημοκρατίας. Οι νέες προκλήσεις του κόσμου μας απαιτούν απαντήσεις με νέους τρόπους δράσης.
Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχάσουμε ότι για τη βελτίωση της τοπικής δημοκρατίας θα πρέπει να υπάρξει αφενός μεν μια ισορροπία μεταξύ των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των ελευθεριών και αφετέρου δε η μόνιμη πάλη με τα αίτια που προκαλούν την κοινωνική αναστάτωση και δυναμιτίζουν την κοινωνική συνοχή. Και τα δύο στοχεύουν στην υπεράσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αλλά με μια ισχυρότερη έμφαση στην καταπολέμηση της ανεργίας, της οικονομικής κρίσης, της δωροδοκίας, της βίας, των ναρκωτικών, ή των διαφορετικών μορφών διάκρισης. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να αναλύουμε συνεχώς τα αποτελέσματα των νέων φαινομένων, όπως οι αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία, στο ρόλο του κράτους στην κοινωνία, την τεχνολογία της επικοινωνίας και των πληροφοριών ή τον μετασχηματισμό των πολιτιστικών και ανθρώπινων αξιών.
Είμαι πεπεισμένος ότι οι απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις – στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας, η συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων, η διοικητική αποκέντρωση της Κεντρικής Εξουσίας και η έμπρακτη επίδειξη αλληλεγγύης στα αδύναμα μέλη της κοινωνίας – θα δώσουν ένα αποδοτικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να πραγματοποιήσει τον κύριο στόχο της, ο οποίος είναι να εξυπηρετηθούν οι άνθρωποι.
Η ανάπτυξη ενός πολιτισμένου διαλόγου μεταξύ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αφενός και των πολιτών, των κοινωνικών ομάδων, των Ενώσεων και των αντιπροσώπων του οικονομικού κόσμου καθώς επίσης και άλλων φορέων, που συνθέτουν την κοινωνία των πολιτών αφετέρου, όχι μόνον είναι άκρως επιβεβλημένη, αλλά θα πρέπει να είναι και ουσιαστική.
Η προώθηση της οικοδόμησης μιας ευρείας και ισχυρής κοινωνίας πολιτών είναι βασική προϋπόθεση για την αποδοτική συμμετοχή των πολιτών στη ζωή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και θα δώσει περισσότερες ευκαιρίες να αντιπροσωπευθούν και να υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους οι άνθρωποι εκείνοι που βρίσκονται ή βρέθηκαν αντιμέτωποι με τα Όργανα της αυταρχικής άσκησης της κρατικής εξουσίας.
Μπορεί να γίνει, επίσης, ένα εργαλείο για μια νέα εναλλακτική λύση στην αντίφαση μεταξύ του Κράτους και της αγοράς, ένας ενεργός μεσολαβητής στην εύρεση της συναίνεσης σε κοινά θέματα, ένας υποστηρικτής της ουκ ολίγες φορές ξεχασμένης κοινωνικής συνοχής.
Στα πλαίσια αυτά, οι τοπικές Οργανώσεις οφείλουν και μπορούν να αποτελέσουν την γέφυρα επικοινωνίας με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, είτε δημοτική είναι αυτή, είτε νομαρχιακή και να σμικρύνουν το χάσμα μεταξύ της πολιτικής και της κοινωνίας.
Η κοινωνία των πολιτών μπορεί και επιβάλλεται να ελέγξει τον δημόσιο τομέα, διασφαλίζοντας κατά συνέπεια τη διαφάνεια και το άνοιγμα των τοπικών αρχών. Από την άλλη, η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να ωφεληθεί τα μέγιστα από αυτήν την ποικιλομορφία, χρειάζεται τον έλεγχο της κοινωνίας των πολιτών και χρειάζεται τη σημαντική συμβολή της στη βελτίωση της τοπικής ζωής.
Γι’ αυτό η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να τονώσει την ανάπτυξη της κοινωνίας των πολιτών με την κατάρτιση και αξιοποίηση των υπαρχόντων φορέων για τους πολίτες και παρέχοντας την πολιτική και οικονομική ενίσχυση για ανάπτυξη νέων πρωτοβουλιών. Πρέπει να προσφέρει την υποστήριξή της, προκειμένου να δημιουργηθεί το δημοκρατικό, νομικό και οικονομικό υπόβαθρο για το ρόλο αυτών των οργανώσεων. Πρέπει να αντιδράσει θετικά και ελαστικά στις θετικές και νέες ενέργειες, είτε αφορούν τον τομέα των περιβαλλοντικών ζητημάτων, είτε της υγείας, κατοικίας, παροχής βοήθειας στους άστεγους, στα άτομα με ειδικές ανάγκες, στα ορφανά, να υποστηρίξει και αναλάβει δραστηριότητες για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας, την αντιμετώπιση των προβλημάτων των γυναικών, των μεταναστών και άλλων.
Ισχυρή κοινωνία πολιτών σημαίνει ισχυρή δημοκρατία και ισχυρή δημοκρατία σημαίνει δημοκρατική τοπική αυτοδιοίκηση.
Θα πρέπει, τέλος, να επισημανθεί ότι είναι αναγκαίο και επιβεβλημένο από τα πράγματα να αλλάξει ο τρόπος της οικονομικής σχέσης μεταξύ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Κεντρικής Κυβέρνησης.
Συγκεκριμένα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει το δικαίωμα, μέσα στα πλαίσια της εθνικής οικονομικής πολιτικής, να έχει πρόσβαση σε επαρκείς οικονομικούς πόρους, αντίστοιχους με τις ευθύνες που παρέχονται από το Σύνταγμα και τους Νόμους. Οι μηχανισμοί για την οικονομική ανακατανομή πρέπει να λειτουργήσουν στα πλαίσια των αρχών της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης μεταξύ των πλούσιων και φτωχών τοπικών αυτοδιοικήσεων.
Μολαταύτα, στη χώρα μας έχει καταστεί καθεστώς η πολιτική διάκριση στη χρηματοδότηση των τοπικών αυτοδιοικήσεων, η οποία δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια αυταρχική έκφανση άσκησης της πολιτικής δύναμης της Κεντρικής Εξουσίας, η οποία είναι αντιφατική σε αυτήν την αρχή.
Συγκεκριμένα, ενώ στις ευρωπαϊκές χώρες η Τοπική Αυτοδιοίκηση ή η Νομαρχία ή η Περιφέρεια έχουν πόρους που αγγίζουν το 30%, το 40%, το 50% ή και πολλές φορές και το 80% των φόρων των εισοδημάτων των κατοίκων τους, στην Ελλάδα ουσιαστικά εξαρτάται όλη η Αυτοδιοίκηση από την καλή διάθεση του εκάστοτε υπουργού για το κατά πόσο η κυβέρνηση προτίθεται να δώσει κάτι για τη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης. Οι μισοί Δήμοι της χώρας δεν είναι βιώσιμοι. Αδυνατούν να αξιοποιήσουν τα χρήματα που προορίζονται για έργα υποδομής. Το ιδιαίτερα μικρό ποσοστό 3%, του κρατικού προϋπολογισμού που δίνεται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν της επιτρέπει να εκπληρώσει με αποτελεσματικότητα την αποστολή της, σε μια χρονική στιγμή που όλοι συμφωνούν ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να αποτελέσει την κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας.
Οι νέοι Δήμοι δεν μπορούν ακόμη, ούτε στοιχειώδεις υπηρεσίες να προσφέρουν στους δημότες, αφού καμιά από τις υπεσχημένες ενισχύσεις, για ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση των παραγομένων υπηρεσιών, δεν έχει υλοποιηθεί. Στους Δήμους σήμερα υπηρετεί προσωπικό απαίδευτο στις νέες αρμοδιότητες, ενώ οι εργαζόμενοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, δεν υπερβαίνουν το 10%, ίσως είναι και λιγότερο. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός έχει διατεθεί με αδιαφάνεια και δεν εξυπηρετεί ουσιαστικές ανάγκες των Δήμων, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις αγνοήθηκαν προκλητικά τα αιτήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αντί να λύνονται προβλήματα στη λειτουργία τους.
Τα προβλήματα της διοικητικής και οικονομικής λειτουργίας των νέων Δήμων δεν έχουν αντιμετωπιστεί με άμεσες και αποτελεσματικές ρυθμίσεις, με συνέπεια σήμερα να υφίσταται αδυναμία ουσιαστικής λειτουργίας τους. Η δημιουργία δημοτικών επιχειρήσεων, για κάθε μια δραστηριότητα θα οδηγήσει – αν δεν έχει ήδη γίνει - στην υπερχρέωση αυτών των επιχειρήσεων.
Επιτέλους, θα πρέπει να δοθεί ένα τέλος στην άνιση διανομή των πηγών χρηματοδότησης, με την ενίσχυση των διαδικασιών και των μέτρων που εγγυώνται την οικονομική αυτονομία των τοπικών αυτοδιοικήσεων και της βασικής ελευθερίας τους να ασκήσουν την πολιτική διακριτικότητα μέσα στην αρμοδιότητά τους, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας την δική τους προοπτική στην ανάπτυξη και χωρίς να εξαρτώνται από την εκάστοτε ευαρέσκεια οιουδήποτε πολιτικού μεσσία.
Η διαφάνεια αφενός και ο αποτελεσματικός δημόσιος έλεγχος στους τοπικούς πόρους χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με την οικονομική αυτονομία των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων είναι άκρως αναγκαίοι και θα πρέπει να είναι και ουσιαστικοί. Χωρίς την εφαρμογή αυτών των αρχών η δημοκρατική λειτουργία των Τοπικών Αυτοδιοικήσεων θα παραμένει ένας αιώνιος στόχος…